سلامت

نحوه تعمیر شانژمان دوچرخه

در کنار پنچر شدن تایر ها، یکی از مشکلاتی که می تواند در حین دوچرخه سواری پیش آید، اختلال در تعویض دنده است. این مشکل معمولا در دیرایلر پشتی یا همان شانژمان دوچرخه بوجود می آید. بعضی از مشکلات را می توان در کنار مسیر رفع کرد، اما مشکلاتی هم وجود دارند که برای تعمیر نیاز به تعمیرکار و متخصص دوچرخه احساس می شود. سیستم تعویض دنده دوچرخه واقعا یک سیستم ساده است، و اگر بدانید به چه چیزهایی توجه کنید، براحتی می توانید آن را تعمیر کنید.

مواردی که در تعویض دنده دوچرخه باید مورد توجه قرار بگیرد:

1- اگر در طول مسیر حرکت مشکلات مربوط به تعویض دنده زیادتر شد، این اطمینان را حاصل کنید که دندانه های قاب دنده های عقبی (کاست ها) با گل یا چمن یا هر نوع ماده دیگر کثیف نشده باشد و این مواد مانع جا رفتن دنده دوچرخه نشده باشند. همچنین اگر چرخ عقب تاب دار باشد می تواند باعث خرابی شانژمان شود.

2- آیا زنجیر دوچرخه لای اسپک ها (پره ها) گیر می کند یا به آن ها می خورد؟ شاید اسکلت شانژمان خم شده باشد. اگر این مشکل پیش آمد، با یکی از دستانتان شانژمان را گرفته و با دست دیگر با یک آچار با دهانه 5 میلی متر چفت شانژمان را بگیرید (چفت همان قسمتی است که دیرایلر را به دوچرخه نگه داشته است). سپس با اعمال فشار بر دیرایلر و آچار، چفت را صاف کنید. اگر این کار کافی نبود، پیچ های بالایی و پایینی شانژمان را تا رسیدن به حد مناسب بچرخانید (انجام این کار اختیاری است).

3- مشکل متداول: اتصالات خمیده شده. با چرخش محور پدال ها زنجیر را به عقب برانید و به دنبال قسمتی از زنجیر باشید که آسیب دیده یا خم شده است. اگر شاهد چنین قسمت هایی بودید باید آن قسمت زنجیر دوچرخه را جدا کنید (حتما یک آچار مخصوص زنجیر تهیه کنید). مطمئن باشید اگر قسمتی از زنجیر خمیده شده باشد یا حالت استاندارد خود را از دست داده باشد، آسیب های زیادی را به شانژمان، حلقه های دنده جلو و قاب دنده های عقب می رساند.

4- با تمیز کردن و روغن کاری زنجیر دوچرخه، قسمت های پاره یا شُل آن را پیدا کنید. ابتدا مطمئن باشید که چفت شانژمان صاف است و خمیده نیست و چرخ عقب هم تاب دار نیست. سپس دنده ها را عوض کنید. با هر دنده ای که عوض می کنید، پیچ غلاف یا همان barrel adjuster (که بر روی کابل تغییر دنده قرار گرفته است) را به داخل و عقب حرکت دهید تا دیرایلر دوچرخه را با حلقه های دنده جلو میزان کنید (در یک سطح قرار دهید). همزمان با انجام این کار، حتما دنده را در بالاترین و پایین ترین میزان قرار دهید و این اطمینان را حاصل کنید که زنجیر از روی قاب دنده های عقب نیفتد.

5- اگر با تغییر حالت دیرایلر در قسمت 4 مشکل تغییر دنده دوچرخه شما حل نشد، کابل های دنده را بررسی کنید. کثیفی، زنگ زدگی و پارگی می تواند مانع کار فنر دیلرایلر شود و نگذارد دنده جا برود. اگر کابل ها زنگ زده بود آنها را عوض کنید.

6- اگر قدم های 4 و 5 کارساز نبود، زنجیر و کاست های دنده عقب (همان قاب های دنده) را به منظور پیدا کردن پارگی بررسی کنید. کاست دنده پاره یا شکسته ظاهر لاغری پیدا می کند و به مرور زمان به شکل قلاب در می آید و زنجیر با حرکت بر روی آن گیر می کند. برای اطمینان از سالم بودن زنجیر دوچرخه، یک خطکش 12 اینچی برداشته و خط ابتدای آن را بر روی یکی از پین های موجود بر زنجیر بگذارید. اگر زنجیر شما عیبی نداشته باشد باید خط انتهای دیگر خطکش بر روی یک پین دیگر زنجیر قرار گیرد.

منبع: اکرانت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا