سلامت

نحوه تعویض دنده در دوچرخه

از آن جا که بسیاری از دوچرخه سواران مشکلات و ابهامات زیادی در مورد طریقه تعویض صحیح دنده ها دارند، این مقاله علمی می تواند کمک زیادی به شما کند. درست است، وقتی دوچرخه می خرید یا کاست دنده ها را عوض می کنید، طریقه استفاده صحیح از آن ها به شما گفته می شود، اما برای ایجاد اطمینان واعتماد، این مقاله را برای راهنمایی بیشتر شما تهیه کرده ایم. با توجه به تصویر زیر توجه کنید که زنجیر بر روی این دنده ها قرار گیرد تا عمر و دوام زنجیر، حلقه های دنده جلو و قاب دنده های عقب افزایش یابد.همانطور که در تصویر بالا مشاهد می کنید (تصویر برای دوچرخه 27 دنده است)، بر اساس موقعیت توصیه شده، زنجیر باید بر دنده های سبزرنگ بیافتد تا در طول زمان، سلامت زنجیر و سیستم تعویض دنده شما تضمین شود.

پیروی از توصیه بعدی بسیار راحت تر است هیچ گاه با تعویض دنده دوچرخه

1- زنجیر را بر روی بزرگترین حلقه دنده جلو و بزرگترین چرخ دنده قاب عقب نیاندازید.
2- زنجیر را بر روی کوچکترین حلقه دنده جلو و کوچکترین چرخ دنده قاب عقب نیاندازید. این ریتم صحیح تعویض دنده را با انداختن زنجیر بر روی حلقه های میانی حفظ کنید،‌ تا کیفیت تعویض دنده بهبود یابد و عمر سیستم تعویض دنده دوچرخه با ساییده شدن دندانه ها کاهش نیابد.

نکات و توصیه ها در تعویض دنده دوچرخه

در حین دوچرخه سواری تمام طول سیستم تعویض دنده خود را مشاهده کنید و مناسب ترین دنده را در بهترین زمان انتخاب کنید. پس اگر به تپه ای نزدیک می شوید، زنجیر دوچرخه را بر روی کوچکترین حلقه دنده جلو بیاندازید، و یکی از کاست دنده های 4-1 عقب را انتخاب کنید. اگر این کار را در بهترین زمان ممکن انجام ندهید، باید دنده دوچرخه را وقتی عوض کنید که دیگر بر روی تپه قرار دارید. اگر این کار را بر روی تپه انجام دهید، زنجیر متحمل فشار زیادی می شود و احتمال افتادن یا پارگی آن بوجود می آید. شاید هم تجربه این را هم داشته باشید که در حین پدال زدن، دنده را عوض کرده اید و از سیستم تعویض دنده دوچرخه سر و صداهای وحشتناکی شنیده اید (پس همزمان با پدال زدن دنده عوض نکنید). وقتی می خواهید دنده عوض کنید، سعی کنید پدال زدن را آرام و روان کنید و بر پدال ها فشار زیادی نیاورید.

این اطمینان را حاصل کنید که دیرایلر (شانژمان) دوچرخه درست تنظیم شده باشد تا با بیشترین ظرفیت ممکن به کار گرفته شود. همچنین، دنده ها را یکی یکی عوض کنید، زیرا اگر این کار را با سرعت انجام دهید و دنده را چندین پله جلو بیاندازید، زنجیر ممکن است آسیب ببیند یا بیافتد،‌ یا اینکه به مرور زمان دندانه های حلقه ها و کاست ها ساییده شود. اگر زنجیراز یک حلقه زنجیرکاست بیافتد می توانید با تعویض دنده درجهت مخالف افتادن زنجیر پیشگیری لازم را انجام دهید: اگر زنجیر دوچرخه به سمت دنده خارجی در حال افتادن است دنده را پایین تر قرار دهید، اگر زنجیر به سمت داخل افتاد، دنده را بالا تر قرار دهید (همیشه سمت مخالف افتادن). همیشه به یاد داشته باشید که اهرم تعویض دنده را به آرامی فشار دهید تا زنجیر به خوبی بر روی حلقه یا کاست مورد نظر قرار گیرد، زیرا اگر با سرعت زیادی این کار را انجام دهید ممکن است زنجیر بین حلقه ها گیر کند و یک پدال محکم کافی است که زنجیر پاره شود!

منبع: اکرانت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا