سلامت

چرا دوچرخه سواری به بهبود خواب شما کمک می کند؟

دوچرخه سواری همان درمانی است که به دنبال آن می گردید. وقتی زندگی خسته کننده می شود و افکار منفی مختلف ذهن شما را درگیر می کند، ایده بدی نیست که بر روی دوچرخه بشینید و مشکلات زندگی را یکی یکی زیر پدال های دوچرخه له کنید.

دوچرخه سواری یک از پربازده ترین ورزش های دنیا به شمار می آید و تحقیقات نشان داده است که دوچرخه سواری با کیفیت خواب و خوابیدن رابطه دارد. در یک بازه 35 ساله، محققان دانشگاه “جورجیا” عادت ها و ویژگی های سلامت 8000 مرد و زن که بین 20 تا 85 سال عمر داشتند را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند:

” افرادی که در در این دوره دچار اضافه وزن شدند یا به هر دلیلی تناسب اندام خود را از دست دادند، از مشکلاتی همچون اختلالات خواب شبانه رنج می برند”. این مطالعات نشان داد که حتی کاهش 2 درصدی تناسب اندام برای مردان و 4 درصدی برای زنان باعث ایجاد اختلالات خواب می شود. دکتر رودنی دیشمن، مدیر و سرپرست این آزمایش می گوید:‌

” کاهش شدید تناسب اندام (مخصوصا عوامل مربوط به قلب و ریه) بین سنین 40 تا 60 سال مشاهده شد”.”و این همان بازه ای است که مشکلات، اختلالات و کیفیت خواب بیشتر از هر بازه دیگر مشاهده شد” (مشکلاتی که این افراد به آن دچار شده بودند مدت زمان خواب و کیفیت خواب بود).

چگونگی تاثیر فعالیت فیزیکی بر خواب شبانه هنوز مشخص نشده است (اما رابطه آنها اثبات شده است)، پیش بینی می شود که نتایج عدم فعالیت فیزیکی بر ذهن و بدن تاثیر زیادی می گذارد. دکتر دیشمن در این باره می گوید:”ورزش می تواند استرس و عصبانیت را رام کند، که این کلیدی برای بستن درب مشکلاتی همچون بیخوابی است!”. بنابراین اگر عصبانیت و استرس و مشغولیت های ذهنی را از بین ببریم، با مرض بیخوابی مبارزه کرده ایم.

یکی از دیگر علت هایی که ورزش (به خصوص ورزش هوازی یا ایروبیک) باعث رفع خستگی حین یک خواب راحت می شود این است که فعالیت بدنی بر چرخش سروتنین مغز اثر مثبت می گذارد – این همان ماده ای است که مدت خواب را افزایش می دهد و کیفیت آن را بهبود می بخشد. بعلاوه، ورزش شما را در برابر ابتلا به اضافه وزن محافظت می کند، به خصوص اضافه وزنی که با بالارفتن سن همراه است و باعث ایجاد “خُر و پُف” می شود! . بنابراین اگر دوست دارید صبح ها کاملا بانشاط و سرزنده از خواب بیدار شوید حتما یک ورزش قلبی-عروقی یا ورزش هوازی را دنبال کنید. حل این مشکل بسیار راحت است؛ با دوست سالم خود، دوچرخه آشتی کنید!

دکتر دیشمن اشاره می کند: اگر افرادی که قبلا دچار مشکلات خواب شده اند – افراد بین 40 تا 60 سال و کسانی که ورزش را کنار گذاشته اند – حداقل هفته ای 75 دقیقه ورزش کنند، تمامی مشکلات تناسب اندام و اختلالات خواب آن ها رفع خواهد شد. طبق گفته دکتر دیشمن این حداقل استاندارد لازم برای بهره بردن از یک تناسب اندام خوب و زندگی سالم، به شمار می آید.

بنابراین پدال زدن بر روی دوچرخه که یکی از سالم ترین لوازم ورزشی دنیا است، نه تنها اختلالات خواب شما را رفع می کند، بلکه باعث پیشگیری از چاقی و سایر بیماری های قلبی نیز می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا